НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ

Оцінювання та заповнення журналу під час карантину- роз’яснення МОН
Рекомендуємо завершення заповнення шкільної документації, зокрема класних журналів у друкованому вигляді, відтермінувати до нормалізації епідеміологічної ситуації, про це йдеться у листі МОН № 1/9 – 173 від 23.03.2020 “Щодо організації освітнього процесу в закладах середньої освіти під час карантину”.
Враховуючи те, що забезпечити виставлення оцінок та фіксації тем у журналі на паперових носіях за безпосередньої присутності учнів в режимі карантину не є можливим, виставлення оцінок та зазначення тем слід здійснювати відповідно до безпосередньо проведених навчальних занять у дистанційному режимі через електронні та інші наявні засоби.
Нагадуємо, що у класному журналі із зазначенням певної дати фіксуються лише навчальні заняття, що були фактично проведені за безпосередньою участю здобувачів освіти. Водночас, якщо виконання освітніх програм здійснюється із використанням технологій дистанційного навчання, за рішенням закладу освіти на відповідній сторінці навчального предмета у класному журналі може зазначатися: тематика навчального матеріалу, домашніх завдань, в також форми роботи (дистанційні онлайн-консультації, відео-уроки, скайп-конференції, тестування тощо).
Під час освітнього процесу із використання технологій дистанційного навчання може здійснюватися оцінювання результатів навчання здобувачів освіти, що наразі фіксуватимуться вчителем (у зручний для нього спосіб), а у подальшому будуть занесені до відповідних сторінок класного журналу. Якщо технічні можливості не дозволяють провести оцінювання навчальних досягнень учнів дистанційно, рекомендовано відтермінувати його проведення до завершення епідеміологічної ситуації.
Згідно з Інструкцією з діловодства у закладах загальної середньої освіти, затвердженою наказом МОН від 25 червня 2018 року № 676, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 11 вересня 2018 року за № 1028/32480, заклади загальної середньої освіти можуть створювати документи тимчасового (до 10 років включно) строку зберігання лише в електронній формі за умови наявності відповідного технічного забезпечення з урахуванням вимог законодавства України.
Керівництво шкіл і дитячих садків не мають права вимагати присутності вчителів на роботі під час карантину. Так, Міністерство освіти і науки України у своєму Листі щодо організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти під час карантину № 1/9-173 від 23 березня 2020 року надало наступні рекомендації:
в умовах карантину вчителі працюють з учнями, що перебувають удома, шляхом використання технологій дистанційного навчання з урахуванням матеріально-технічних можливостей закладу освіти. З урахуванням надзвичайної ситуації та загальнодержавних протиепідеміологічних заходів, а також в рамках реалізації права на автономію адміністрація закладу може запропонувати різні підходи щодо організації та обліку реалізації освітнього процесу, у тому числі здійсненого з використанням дистанційних технологій, коли вчитель знаходиться поза межами закладу освіти.
Тобто, адміністрація закладу освіти може і має організовувати, координувати та здійснювати контроль за виконанням вчителями освітніх програм.
Щодо «фіксації» освітнього процесу та ведення класних журналів під час карантину
Робочі години вчителя, який забезпечує дистанційне навчання учнів можуть обліковуватися (рахуватися) відповідно до навчального навантаження вчителя та розкладу навчальних занять у закладі загальної середньої освіти.
Розклад занять та робочий час вчителя в дистанційному режимі МОН рекомендує максимально наблизити до розкладів навчальних занять та поточного режиму роботи.
МОН рекомендує завершення заповнення шкільної документації, зокрема класних журналів у друкованому вигляді, відтермінувати до нормалізації епідеміологічної ситуації.
Щодо окремих питань трудових відносин
Згідно з рішенням Уряду (протокол № 8 від 18.03.2020) та з метою запобігати проявам грубих порушень конституційного права на працю працівників, керівникам закладів загальної середньої освіти необхідно утримуватися від звільнення працівників без їхньої згоди у період запровадження карантину на території України.
Також інформуємо щодо заборони (недопущення) звільнення працівників закладів загальної середньої освіти державної форми власності без їхньої згоди у період встановленого карантину.
Отже, вимога керівників закладів освіти щодо обов’язкового чергування вчителів у приміщеннях навчального закладу у період запровадження карантину є необґрунтованою та такою, що порушує конституційні права людини. В свою чергу, працівник закладу освіти має право відмовитися від виконання такої вимоги керівника.
Окрім того, аналогічної позиції дотримується заступниця міністра освіти Любомира Мандзій, яка у своєму інтерв’ю для 5 каналу зазначила:
Дуже прошу, шановні керівники, і наголошую на тому: не вимагайте присутності вчителя чи іншого працівника, це стосується і вихователів закладів дошкільної освіти, просто на роботі. Вони будуть кориснішими, коли будуть дистанційно комунікувати з учнями, коли в той період карантину зможуть підвищити свій професійний рівень.
Якими документами (законами) вчитель має захистити свої права?
На жаль, чіткого зазначення у законодавчому чи нормативно-правовому акті України щодо заборони чергування вчителів у закладах освіти у період запровадження карантину на сьогодні не має. Проте, вчитель, відмовляючи своєму керівнику у виконанні вимоги щодо обов’язкового чергування, повинен не мати страху та пам’ятати, що на сьогодні згідно з рішенням Уряду (протокол № 8 від 18.03.2020) існує заборона щодо недопущення звільнення працівників закладів загальної середньої освіти державної форми власності без їхньої згоди у період встановленого карантину.
Окрім того, 25 березня на засіданні Кабінету Міністрів України було розглянуто проєкт постанови «Про деякі питання забезпечення трудових прав державних службовців, працівників державних органів, підприємств, установ та організацій на час встановлення карантину у зв’язку із загостренням ситуації, пов’язаної з поширенням випадків гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».
Приписами вказаного проєкту постанови передбачена заборона на звільнення за не відвідання робочого місця у період запровадження карантину.
Що взагалі говорить буква закону щодо чергувань під час карантину?
Ситуація, яка сталася у світі у зв’язку із коронавірусом, має значні наслідки як для світу загалом, так і для України зокрема. На жаль, норми законодавства України не передбачали порядку вчинення необхідних дій у таких складних ситуаціях. На сьогодні існує дуже велика кількість прогалин у законодавстві України, які парламент та уряд намагаються вирішити у найкоротші строки. Так, зокрема, з моменту введення на території України карантину прийнято низку законів, постанов та розпоряджень, приписами яких регулюються окремі сфери життя.
Разом з тим, як зазначалося вище, на сьогодні не існує заборони щодо чергування вчителів у закладах освіти у період запровадження карантину. Проте, вводиться заборона звільнення працівників ув’язку із невиходом на робоче місце у період карантину.
________________________________________

Перелік освітніх джерел та онлайн платформ на допомогу практичним психологам і соціальним педагогам закладів освіти для самоосвіти та організації дистанційного навчання здобувачів освіти
1. Студія онлайн-освіти Educational Era https://www.ed-era.com/
2. Всеосвіта, вебінари - https://vseosvita.ua/webinar
3. iLearn ( https://ilearn.org.ua/ ) – цікаве, безкоштовне і доступне 24/7
навчання: онлайн курси з основних предметів ЗНО, вебінари з найкращими
репетиторами Києва, тести, подкасти, матеріали для самопідготовки .
4. Prometheus https://prometheus.org.ua / Онлайн курси України і світу із
різних предметів та різноманітних напрямків педагогів та учнів
5. Вебінари Олени Тараріної - http://perspektyva-ua.blogspot.com/p/blog-page_14.html
6. Вебінари Дмитра Карпачова - https://www.youtube.com/watch?v=4tTmF91kcUE
7. Каталог електронних освітніх ресурсів Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка http://urok.ippo.kubg.edu.ua/
7. АРТ-ТЕРАПІЯ - http://garkavets.com/art
8. МАК-МОЗАЇКА - garkavets.com/mak-mozaika
9. МАК-ПРОФІ - http://garkavets.com/makprofi
10. МАК-МАЙСТЕР - http://garkavets.com/makmaster
11. МАК-Валіза - http://garkavets.com/mak-chemodanchik
12. МІНІ-КУРСИ для психологів - http://garkavets.com/minikurs
13. Психологічні ігри онлайн для учнів - https://www.youtube.com/watch?v=D_c9VZtzVqs
14. Онлайн-курси та супроводжувальні матеріали широкого профілю -
https://www.ed-era.com –
15. 35 музеїв світу - https://www.interior.ru/art/5786-35-muzeev-mira-kotorye-mozhno-posetit-onlajn.html?fbclid=IwAR02rkTJIBd0dyW0_elE98jxEJ7RHl7YeF7bb5HsZxDj9rq1jvJ1nyxp-lA
16. Профорієнтація - https://ibs-edu.com.ua/ua/
17. Тест-картинки для дітей і дорослих - https://coma.in.ua/11835
18. Цікаві факти про людську поведінку - https://zak.depo.ua/ukr/zak/23-tsikavi-fakti-pro-lyudsku-povedinku-yaki-vi-tochno-ne-znali-25112016132700 ; https://senfil.net/index.php?newsid=75
19.Вебінар «Вчимося дружити» - https://www.youtube.com/watch?v=D5t2y2_SIOE
20. Вебінар «Розвиток творчого мислення учнів» - https://www.youtube.com/watch?v=z3mcACtkWX4

*Якщо деякі посилання не активні, скопіюйте і вставте в строку пошуку





Методичні рекомендації щодо викладання української мови у 2018/2019 навчальному році





У 2018/2019 навчальному році вивчення української мови здійснюватиметься за такими програмами:
у 5 – 9 класах за навчальною програмою: Українська мова. 5 – 9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. − К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 №804);
 у 10 класі – за новими навчальними програмами (рівень стандарту та профільний рівень), що затверджені наказом МОН України від 23.10.2017 № 1407;
в 11 класі – за навчальними програмами, затвердженими наказом МОН України від 28.10.2010 № 1021, крім рівня стандарту; рівень стандарту – зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 14.07.2016 № 826.
Навчальні програми розміщені на офіційному сайті МОН України за посиланням: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi.
Нові навчальні програми для 10 класу відповідають засадничим положенням Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392), ключовим положенням концепції «Нова українська школа».
Документ розроблено з урахуванням завдань сучасної мовної освіти, модернізаційних процесів в освітньому просторі України, особливостей шкільного предмета «Українська мова» й потреб сучасних школярів.
Змістові компоненти представлені чотирма лініями: мовною, мовленнєвою, діяльнісною й соціокультурною, що дають змогу комплексно реалізувати завдання шкільної мовної освіти. Особливістю програми є її особистісно орієнтоване й компетентнісне спрямування. Відповідно результативну частину презентовано у вигляді елементів, що формують ключові й предметні  компетентності, а саме: знаннєвий, діяльнісний, ціннісний, емоційний і поведінковий компоненти.
Зміст мовної лінії, зокрема програми рівня стандарту, визначають теми, знання яких сприяє формуванню мовної культури й мовної грамотності, забезпеченню функційності знань, узагальненню вивченої теорії в 5 – 9 класах, а саме: лексична, орфоепічна, орфографічна, морфологічна, синтаксична, пунктуаційна і стилістична норми.
У мовленнєвій лінії подано перелік рекомендованих видів роботи, які дають змогу учням реалізувати здобуті знання на практиці. Ці види роботи забезпечують повноцінний мовленнєвий розвиток старшокласників, адже комплексно охоплюють формування всіх видів мовленнєвої діяльності (аудіювання, читання, говоріння і письма). Системний підхід до розвитку мовлення учнів не передбачає виділення окремих годин на традиційні для 5 – 9 класів аудіювання, читання мовчки та вголос, перекази, твори тощо, оскільки ці види роботи передбачено на кожному уроці. Учитель може на власний розсуд змінювати запропоновані теми й види роботи, але водночас прагнути протягом року рівною мірою приділяти увагу розвиткові всіх видів мовленнєвої діяльності.
Заміна розділу «Зв’язне мовлення» розділом «Практична риторика» умотивована віковими особливостями й потребами учнів виходити на вищий рівень практичного володіння мовою, що спроможна забезпечити риторика як теорія й практика ефективного мовлення.
Наскрізні змістові лінії, заявлені в програмі, є засобом інтегрування навчального змісту, корелюються з окремими ключовими компетентностями й сприяють формуванню ціннісних і світоглядних орієнтацій учня, що визначають його поведінку в життєвих ситуаціях.
Сучасні соціокультурні умови, інтеграція української освіти в європейський контекст зумовлює введення до навчальних програм такого виду письмових робіт, як есе, спрямованого на активізацію навчально-пізнавальної діяльності учнів, підвищення в них інтересу до навчання предмета, розвиток особистості, критичного мислення, лінгвокреативності.
Есе – самостійна творча письмова робота, прикметною ознакою якої є особистісний характер сприймання проблеми та її осмислення, невеликий обсяг, вільна композиція, невимушеність та емоційність викладу.
Види есе:
ВільнеФормальне
Ознаки:
–        невеликий обсяг (7-10 речень);
–        вільна форма і стиль викладу;
–        довільна структура;
–        обов’язкова вимога: наявність позиції автора.
Ознаки:
–         дотримання структури тексту,
–         наявність відповідних компонентів (тези, аргументи, приклади, оцінювальні судження, висновки);
–         обґрунтування (аргументування) тези.
Вільне есе обмежене в часі (5 – 10 і 10 – 15 хв.). До нього доцільно вдаватися на кожному уроці й на різних етапах його: цілевизначення, закріплення, рефлексії тощо.
Для написання формального есе виділяють більше часу: від 20-ти до
45-ти хвилин.
Види формального есе:
  • інформаційне (есе-розповідь, есе-визначення, есе-опис);
  • критичне;
  • есе-дослідження (порівняльне есе, есе-протиставлення, есе причини-наслідку, есе-аналіз).
Вимоги до формального есе
  1. Обсяг – 1 – 2 сторінки тексту (800 – 1000 слів).
  2. Есе повинно сприйматися як цілісний твір, ідея якого зрозуміла й чітка.
  3. Кожен абзац есе розкриває одну думку.
  4. Необхідно писати стисло і ясно. Есе не повинно містити нічого зайвого, має нести лише інформацію, необхідну для розкриття ідеї есе, власної позиції автора.
  5. Есе має відрізнятися чіткою композиційною побудовою, бути логічним за структурою. В есе, як і в будь-якому творі, повинна простежуватися внутрішня логіка, що визначається, з одного боку, авторським підходом до обговорюваного питання, а з іншого – самим питанням. Необхідно уникати різких стрибків від однієї ідеї до іншої, думка має розкриватися послідовно.
  6. Есе повинно засвідчити, що його автор знає й осмислено застосовує теоретичні поняття, терміни, узагальнення, ідеї.
  7. Есе повинно містити переконливе аргументування порушеної проблеми.
Структура есе
Есе складається з таких частин – вступ, основна частина, висновок.
Вступ – обґрунтування вибору теми есе.
Основна частина – теоретичні основи обраної проблеми й виклад основного питання. Ця частина припускає розвиток аргументації й аналізу, а також обґрунтування їх, виходячи з наявних даних, інших аргументів і позицій.
Висновок – узагальнення й аргументовані висновки до теми тощо. Підсумовує есе або ще раз вносить пояснення, підкріплює зміст і значення викладеного в основній частині.
Розподіл годин між розділами
Зазначаємо, шо вказаний у навчальних програмах розподіл годин між розділами вважається орієнтовним. У разі потреби вчитель має право самостійно змінювати обсяг годин у межах розділу, а також послідовність вивчення розділів.
Кількість фронтальних та індивідуальних видів контрольних робіт з української мови
Звертаємо увагу на кількість фронтальних та індивідуальних видів контрольних робіт з української мови в закладах загальної середньої освіти з українською мовою навчання.
Фронтально оцінюються диктант, письмовий переказ і письмовий твір (навчальні чи контрольні види робіт), мовні знання й уміння, запис яких здійснюється на сторінці класного журналу «Зміст уроку».
 Індивідуально оцінюються говоріння (діалог, усний переказ, усний твір) і читання вголос. Для цих видів діяльності не відводять окремого уроку, проте визначають окрему колонку без дати на сторінці класного журналу «Облік навчальних досягнень».
У І семестрі проводять оцінювання двох видів мовленнєвої діяльності (усний переказ, діалог). У ІІ семестрі – оцінювання таких видів мовленнєвої діяльності, як усний твір і читання вголосщо здійснюється в 5 – 9 класах.
Результати оцінювання говоріння (діалог, усний переказ, усний твір) і читання вголос протягом семестру виставляють у колонку без дати й ураховують у семестрову оцінку.
Повторне оцінювання із зазначених видів мовленнєвої діяльності не проводять.
Перевірка мовних знань і вмінь здійснюється за допомогою завдань, визначених учителем (тести, диктант тощо) залежно від змісту матеріалу, що вивчається.
Тематичні і семестрові оцінки
Тематичну оцінку виставляють на підставі поточних оцінок з урахуванням контрольних робіт. До прикладу, під час вивчення теми «Вступ. Повторення та узагальнення вивченого», яка охоплює 10 уроків, учень 7 класу отримав 5 оцінок: 3 поточні (6,7,6), а також оцінки за зошит (8) і контрольну роботу(7). Бали додають і ділять на кількість: (6+7+6+8+7):5=7 б.
Семестрову – на основі тематичного оцінювання та результатів оцінювання певного виду діяльності: говоріння (діалог, усний переказ, усний твір) або читання вголос. Наприклад, учень отримав бали 6, 7, 7 за три тематичні, а також 7 б. за діалог і 6 б. за усний переказ. Виводячи семестровий бал, їх додають і ділять на 5: (6+7+7+7+6):5=7б.
Якщо дитина прохворіла частину семестру, пропустила, наприклад, одну тематичну, не має оцінки за якийсь вид мовленнєвої діяльності, то оцінка  за семестр виводиться на розсуд учителя в залежності від динаміки особистих навчальних досягнень учня (учениці), важливості пропущеної теми чи теми, за яку учня (ученицю) атестовано, – (тривалість вивчення, складність змісту, ступінь узагальнення матеріалу). За таких умов оцінка за семестр може бути такою, як тематична (якщо вона одна), або знижена на кілька балів (на розсуд учителя) .
Фронтальні та індивідуальні види контрольних робіт в 5-9 класах
 5 кл.6 кл.7 кл.8 кл.9 кл.
Усього годин122122887070
Години з РМ2423221619
 ІІІІІІІІІІІІІІІ
Фронтальні види контрольних робіт
Перевірка мовної теми4444332222
Письмо: Переказ1111111111
               Твір111111
Правопис:
диктант
1111111111
Індивідуальні види контрольних робіт
Говоріння:
  діалог
11111
 усний переказ11111
 усний твір11111
 читання вголос11111

 У таблицях зазначено мінімальну кількість фронтальних видів контрольних робіт, учитель на власний розсуд має право збільшувати цю кількість, залежно від рівня підготовленості класу, здібностей конкретних учнів, умов роботи тощо.
Оцінка за контрольний твір з української мови та переказ є середнім арифметичним за зміст і грамотність, яку виставляють у колонці з датою написання роботи (надпис у колонці «Твір», «Переказ» не робиться).
Акцентуємо увагу, що в разі відсутності учня на одному зі спарених уроків під час написання контрольного твору, переказу рекомендуємо давати йому індивідуальне завдання, визначене вчителем. Зазначене завдання виконується учнем під час уроку.
Кількість робочих зошитів з української мови за класами:
5 – 9 класи – по два зошити;
10 – 11 класи – по одному зошиту.
Для контрольних робіт з української мови в усіх класах використовують по одному зошиту.
Ведення зошитів оцінюється від 1 до 12 балів щомісяця протягом семестру і вважається поточною оцінкою, що зараховується до найближчої тематичної. Під час перевірки зошитів ураховується наявність різних видів робіт, грамотність, охайність, уміння правильно оформити роботи.
У разі відсутності учня на уроці протягом місяця рекомендуємо в колонці за ведення зошита зазначати н/о (нема оцінки).
Під час підготовки вчителів до уроків радимо використовувати періодичні фахові видання: журнали «Дивослово», «Українська мова і література в школі», «Українська мова і література в школах України», газету «Українська мова та література».
Навчальна та методична література з української мови, рекомендована МОН України, зазначена в Переліку навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України, о розміщений на офіційних сайтах МОН, Інституту модернізації змісту освіти.



Основні положення Закону України "Про освіту"

Головним завданням загальноосвітніх навчальних закладів є: створення сприятливих умов для розумового, морального, естетичного і фізичного розвитку особистості; формування наукового світогляду; засвоєння учнями системи наукових знань про природу, суспільство, людину, її працю, прийомів самостійної діяльності.


ОРІЄНТАЦІЯ НА РЕЗУЛЬТАТ,А НЕ НА ЗМІСТ НАВЧАННЯ!
До ключових компетентностей належать, приміром, спілкування державною та іноземною мовами, математична та інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність тощо.

Кожен з очікуваних результатів навчання містить 3 компоненти: знаннєвий, діяльнісний та ціннісний. У першому передбачено, що називає чи пояснює учень, у другому – що вміє, знаходить, обирає, а в третьому – що оцінює, усвідомлює, які висновки робить.

Немає коментарів:

Дописати коментар